Conform unui comunicat de presă, “În perioada 31.10.2024 – 08.11.2024, Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamț a desfășurat Campania Națională privind verificarea modului în care angajatorii respectă prevederile O.G. nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul României și pentru modificarea și completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România, cu modificările și completările ulterioare.
Obiectivele campaniei au fost:
• identificarea și combaterea muncii nedeclarate a străinilor pe piața muncii din România;
• identificarea angajatorilor care utilizează cetățeni străini non-UE în activități lucrative;
• identificarea angajatorilor români care primesc la muncă pe teritoriul României un lucrător străin non-UE detașat;
• garantarea în plătirea salariului de bază minim brut pe țară;
• verificarea respectării prevederilor privind timpul de muncă și de odihnă;
• eliminarea neconformităților constatate, prin dispunerea de măsuri obligatorii de intrare în legalitate;
• creșterea gradului de conștientizare a angajatorilor români pentru necesitatea respectării prevederilor legale privind angajarea străinilor;
• diminuarea consecințelor sociale și economice negative care derivate din nerespectarea regimului străinilor pe teritoriul României.
Au fost verificați 45 de angajatori. Pentru deficiențele constatate cu ocazia controalelor, 13 angajatori au fost sancționați contravențional. Inspectorii de muncă au dispus 37 de măsuri pentru remedierea neconformităților constatate și au aplicat 18 sancțiuni contravenționale, din care 10 amenzi în cuantum de 212.700 lei și 8 avertismente contravenționale.
Deficiențele constatate în acțiunile de control au fost următoarele:
• angajatorul nu a făcut dovada eliberării salariaților ale căror contracte individuale de muncă au încetat, a unei adeverințe care să ateste activitatea desfășurată de aceștia, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate, precum și un extras din registrul general de evidență a salariaților.
primirea la muncă a cetățenilor străini fără aviz de angajare;
• angajatorul nu a precizat în contractele individuale de muncă cu timp parțial repartizarea programului de lucru;
• registrul general de evidență a salariaților era transmis cu date eronate;
angajatorul nu respecta obligația de a ține la locul de muncă evidența orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidențierea orelor de începere și de sfârșit ale programului de lucru;
• angajatorul nu a făcut dovada eliberării salariaților ale căror contracte
individuale de muncă au încetat, a unei adeverințe care să ateste activitatea
desfășurată de aceștia, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în
specialitate, precum și un extras din registrul general de evidență a salariaților.” se mai arată în document.